Saturday, June 13, 2015

Kitaran Haid Tidak Tetap

Assalamualaikum....selamat berhujung minggu :)

Jumpa lagi kita ye...hari ni aku dok lepak kat rumah je malas nak keluar gi mana-mana...nak rehatkan badan, rehatkan otak.

Aku ni ada masalah haid yang tidak tetap...sesuka hati dia kan nak datang bila haha. Aku pun tak pasti bila masalah ni bermula...yang aku ingat yang aku sedar masa aku dah umur 20an. Masa tu dah rasa dewasa kan...dah mula fikir pasal hal-hal kewanitaan ni hehe. Tau tak stabil tapi abaikan je la sebab tak tau plak yang haid tak stabil tu rupanya tak okey...ingatkan normal takde apa-apa...hummm rupanya silap. Takpe la nak buat macam mana kan....

Tahun pertama kahwin masih belum ada apa-apa lagi...okey rileks dulu. Lagipun masa tu aku mengajar part-time di hujung minggu...kelas hari biasa pun kadangkala sampai ke malam...masa agak padat jadi aku tak terfikir pasal anak....bukan tak fikir langsung...ada la fikir kejap-kejap je. Kitaorang just enjoy hidup berdua seperti seminggu pertama berkahwin hehe....dah cecah setahun pun dok ada perasaan baru seminggu kahwin...tak leh blah betul.

Ada sesetengah orang mereka rasa sunyi bila kahwin tapi takde anak...ye la rasa macam kosong je rumah kan tanpa suara budak-budak. Aku plak tak sempat rasa sunyi sebab ada je aktiviti hehe...masa selalu penuh terisi. Bukannya tak nak anak ye...dalam hati nak cuma aku jenis tak tunjuk kat orang. Aku just enjoy dengan hidup aku, enjoy dengan apa yang ada depan mata...bak kata orang putih 'i live my life happily'....

Aku tak suka fikir benda yang takde sampai stress. Aku tak suka stress....bila stress lagi la tak elok untuk hormon. Dalam tempoh tu kami try to conceive secara natural tapi takde rezeki...campak benih tak pernah nak menjadi hahaha...

Dalam bulan Ogos tahun lepas kot aku berhenti mengajar part-time hujung minggu...just fokus mengajar hari biasa je. Dengan kata lain aku dah tak nak bekerja di hujung minggu...nak rileksss nak rehatkan badan rehatkan otak....nak lepak santai kat rumah, fokus pada bisnes dan blogging...nak jalan-jalan. Aku nak masa untuk diri sendiri...sebab dah tiba masa untuk aku fokus kat diri....dan yessssss selepas aku berhenti mengajar hujung minggu aku rasa separuh bebanan dalam otak hilang hehe. Rasa macam arghhhhh leganya!!!!

Eh tajuk kitaran haid tidak teratur tapi dah melalut sampai ke hal kerja ni dah kenapa??? Okey kita kembali ke jalan yang benar. Kitaran haid aku tidak teratur bukannya jenis datang dua tiga bulan sekali tu. Haid aku datang setiap bulan...normal je tujuh hari tapi datangnya tak menentu sesuka hati je kan. Contohnya bulan ni datang 11 Jun...bulan depan mungkin aku akan period pada 13 Julai....lepas tu 16 Ogos...haaaa gitu la seterusnya. Kitarannya antara 30 - 35 hari...

Nak kata takde ovulasi tak juga...sebabnya lebih kurang hari ke 18, 19 atau 20 tu biasanya keluar white egg. Tak kira la white egg tu keluar hari ke berapa pun tapi aku dah boleh agak bila aku akan mula period untuk kitaran berikutnya...iaitu hari ke 14 selepas ovulasi tu.

Dua tahun mencuba secara natural tetapi masih belum ada rezeki untuk kami. Memang aku dah niat kalau selepas dua tahun masih belum ada apa-apa...aku nak gi jumpa doktor la. Nak cek apa masalah kami sebenarnya baru la puas hati kan. Dalam pada tu aku ada ambil supplement...okey nanti aku cerita kemudian ye....dan aku juga dah buat appointment untuk jumpa doktor...lagi sembilan hari huhu berdebarnya. Nak cerita semua kat sini tak best la...ni pun aku rasa dah panjang sangat taip hehe...

Setiap yang berlaku adalah ketentuan dari Allah SWT...kita hanya merancang tapi Allah yang menentukan. Setiap yang berlaku pasti ada hikmahnya...yang penting kita usaha sehabis baik. Setiap usaha ke arah kebaikan pasti ada ganjarannya...jangan risau ye....masanya akan tiba jua :)

Gambar diambil dari google.com

No comments:

Post a Comment