Sunday, June 14, 2015

Ikhtiar Hamil: Bermulanya Pencarian Supplement Untuk Kesuburan

Assalamualaikum......

Meh nak sambung entri aku yang semalam iaitu tentang Kitaran Haid Tidak Tetap...nak baca klik aje link tu ye.

Kali ni nak bercerita pasal supplement plak. Seriously aku dulu kan bab-bab nak makan ubat ke supplement ke punya la susah wei. Aku start makan supplement pun masa aku umur 29 tahun kot lebih kurang la sebab masa tu aku dah kawin...vitamin C je pun yang aku beli secara tak sengaja kat Guardian iaitu brand 21st Century. Aku beli sebab tertarik dengan perisa oren dan boleh kunyah macam gula-gula hehe...murah je dalam RM20 lebih kot. Lepas habis sebotol aku tak beli dah.

Masuk tahun 2014 iaitu tahun lepas aku mula dok google google pasal kesuburan dan kehamilan. Macam-macam la supplement untuk kesuburan yang aku jumpa....dan macam-macam tips untuk kesuburan dan dapatkan anak aku dok cari. Dalam banyak-banyak supplement aku tertarik dengan Shaklee sebab ia adalah supplement semulajadi dan bukan dibuat cincai-cincai....Shaklee ada makmal sendiri dan setiap produknya telah menjalani ujian klinikal yang sangat ketat.

Berhari-hari jugak la aku dok baca dan kaji pasal Shaklee sampai la aku yakin. Ye la nak yang terbaik kan...bukan apa sebab sekarang ni macam-macam supplement muncul dah macam cendawan tumbuh selepas hujan. Ada sesetengah tu dibuat di kilang yang sama....kiranya produk yang sama tapi jenama yang berbeza...dah siap, ambik dan buat jenama masing-masing. Ada juga la produk yang dibuat guna formula sendiri tapi tak banyak...lagipun bukti yang ada tak cukup meyakinkan aku. Maklum la aku ni cerewet tak kisah la korang nak cakap apa haha...mesti la kan, tak kan nak main telan je tanpa selidik apa yang masuk dalam badan kita.

Ada la tengok Qaseh Gold tu...tertarik jugak sebab makanan sunnah kan....ingat nak beli tapi terus terlupa sebab masa tu kawan baik aku baru register jadi ahli Shaklee. So aku pun macam tak pandang dah yang lain hehe....sebab dalam masa yang sama niat nak tolong dan sokong kawan berniaga. Masa dok tulis entri ni baru aku teringat balik kat Qaseh Gold tu...ada masa nanti ingat nak cuba la sebagai tambahan. Sekarang pun aku masih dok consume supplement Shaklee je...tak ambil supplement lain pun. 

Masa mula-mula ambil tahun lepas aku macam hot hot chicken shit je haha. Sepatutnya sebotol tu sebulan tapi aku berbulan-bulan. Lepas habis sebotol aku tak ambil dah sebab malas....aku tak konsisten. Seperti yang aku cerita dalam entri sebelumnya...masa tu aku tengah busy dengan kelas weekdays dan weekend...so keazaman aku untuk berusaha bersungguh-sungguh bagai nak rak tu takde. Dok cuba conceive secara natural je...tapi itu la kan campak benih asyik tak menjadi je hehe. Setiap kali period aku mesti pasrah dan redha je la...takpe la takde rezeki...

Masuk tahun 2015 segalanya berubah...aku dah mula fokus pada diri sendiri...dah stop mengajar weekend so aku lebih rileks fizikal dan mental. Aku dah mula amalkan supplement secara konsisten dan mula survey doktor dan hospital yang sesuai untuk pemeriksaan kesuburan. Semoga Allah SWT permudahkan jalan aku untuk menjadi seorang ibu.

Pasal supplement yang aku ambil ni ada sambungan lagi tau....tunggu next entry ye sebab macam dah panjang ni. Kalau nak taip semua cerita sekaligus dari tahun lepas ke tahun ni muntah hijau korang baca haha...aku pun malas nak menaip...boleh gituuuuu...


Apa yang berlaku adalah ujian untuk kita...ini bahagian kita dan setiap orang ada bahagian masing-masing. Allah uji tandanya sayang dan nak lihat sejauh mana kesabaran serta usaha kita. Insya Allah setiap usaha ke arah kebaikan pasti ada ganjarannya nanti...yang penting keep positive dan jangan putus asa.    

No comments:

Post a Comment