Monday, June 22, 2015

Ikhtiar Hamil: Supplement Untuk Kesuburan_2

Assalamualaikum......

Alhamdulillah dah masuk Ramadhan yang kelima, aku masih berpuasa penuh. Okey nak sambung post sebelum ni tentang supplement yang aku ambik untuk kesuburan. Aku ada cerita dalam post tu tentang proses detoks yang aku lakukan untuk membuang segala toksin yang bersarang dalam badan ni. Supplement detoks yang aku ambik ialah Alfalfa Complex, Lecithin, dan HerbLax Shaklee. HerbLax ni bukannya aku ambik setiap hari tau....ada la dalam dua tiga kali seminggu gitu la. Lepas time tu time teringat ada la aku ambik Garlic Complex...itu pun untuk detoks juga di samping bertindak sebagai antibiotik. Alfalfa Complex dan Lecithin tu memang aku ambik setiap hari la. Yessss it works well dengan aku...best sangat!

Masuk awal bulan April 2015 aku mula ambik Energizing Soy Protein (ESP) dan GLA Complex...lupa dah berapa haribulan. Alfalfa Complex aku tetap ambik seperti biasa sebab ia bagus untuk membuang angin dalam badan dan juga untuk detoks. Alfalfa ni salah satu sumber makanan yang beralkali...so dapat la menghilangkan keasidan badan....ini pun salah satu usaha aku untuk hamil sebab bila badan berasid susah nak melekat.

B-Complex Shaklee tu aku lupa bila aku ambik hahaha....tapi kemudian la selepas ESP dan GLA Complex. Okey nak dijadikan cerita awal bulan April aku ambik GLA kan...bulan tu juga la aku tak period. Bulan Mac aku period pada 21hb...so tunggu punya tunggu bulan April tu takde. Rileks je la kan kot hormon tingtong period jadi terlewat banyak hari. Kitaran haid aku jenis tak tetap biasanya antara 31 - 35 hari...pernah sampai 37 hari sebab time tu banyak kerja, penat, tak cukup tidur. Walaupun tak tetap tapi tak pernah missed setiap bulan.

Sampai tiga kali okey aku buat urine test hahaha....semua negatif. Nasib baik la aku tak gi beli UPT yang mahal...beli yang biasa-biasa je. Lepas tu tunggu je la...akhirnya aku period juga pada 10 Mei 2015...bulan tu kitarannya jadi 50 hari uolssss. Tapi aku rileks je la sebab faham tentang healing crisis yang berlaku apabila kita mengambil supplement tertentu. Aku rasa tu kesan dari GLA Complex...sebab GLA ni bertindak untuk mengawal dan memperbaiki hormon. Nasib baik aku banyak membaca tentang healing crisis, jadi takde la nak menggelabah tak tentu pasal lepas tu nak stop kan. Aku yakin period aku akan okey selepas ni sebab ada tindak balas kan.

Dan aku suka dengan period aku kali ni sebab alirannya yang lancar berbanding sebelum ni. Nanti aku sambung lagi ye...

2 comments: